Silver

Silver historien

I begynnelsen av 1990-tallet bestemte fem menn seg for å virkeliggjøre en felles drøm om å bygge verdens beste motorbåter for Nord-Europas krevende forhold. De sa opp jobbene sine i en annen bedrif t i samme bransje og etablerte sin egen virksomhet. Allerede den første prototypen vant en pris som beste båt til trolling. Etter dette har bedriftens utvalg av båter vokst til en hel liten flåte. I dag finnes Silver i alle finske far vann, og bedriftens båter vekker interesse overalt, slik de også gjør i internasjonale farvann.
Ikke til å undres over, Silver er nemlig en unik båt: et holdbart og komfortabelt designprodukt som kombinerer det beste innen glassfiberarmert plast og marinealuminium – med andre ord verdens første AluFibre™-båt.
Når du kjøper en Silver-båt, vet du at du har kjøpt et kvalitetsprodukt med lang levetid og som gjør båtlivet enkelt og bekymringsfritt. Vi har også gjort det så enkelt som mulig for deg å skaffe deg båten.

Den unike AluFibre™-konstruksjonen

Silver er enestående i sitt slag i verden. Et solid skrog av marinealuminium og et interiør av glassfiberarmert plast gjør båten usedvanlig holdbar, komfortabel og trygg. Skroget og interiøret inneholder i praksis ingen materialer som kan morkne eller suge til seg vann. Alle Silver-båtene representerer både ”Skjønnheten og Udyret” i perfekt harmoni – en svært bra kombinasjon med tanke på Nord-Europas mangfoldige og skiftende forhold på sjøen.

Design av Silver-båter styres etter ”practical boating”

– prinsippet som man ikke inngår kompromisser med. Med sine omhyggelig utformede og praktiske detaljer gis disse kvalitetsbåtene den siste finishen, samtidig som de sikrer den best mulige brukskomforten. Utvendig ser Silver ut som en strømlinjet aluminiumsbåt, innvendig som en elegant båt av glassfiberarmert plast. Her finnes hemmeligheten bak Silver-båtenes tiltrekningskraft – den enestående AluFibre™-konstruksjonen.

• Den lettstelte konstruksjonen av glassfiberarmert plast, nesten uten skjøter, er elegant og lett å holde ren. Det minimale antallet sveiseskjøter hindrer ansamling av smuss, og alle hjørner er blitt avrundet med tanke på sikkerhet. Interiøret gir også effektiv isolasjon mot skrogstøy.
• Et slitesterkt og fargebestandig innredningsmateriale bevarer fargene og blekner ikke i solen, selv etter mange års bruk. Materialet føles behagelig også ved høye temperaturer.
• Låsbare oppbevaringsrom holder alt utstyr tørt, selv i dårlig vær med regn og sjøsprut.

Alle skjøtene i aluminiumskroget er

• Det solide skroget i marinealuminium tåler støt bedre enn et tilsvarende skrog i glassfiberarmert plast. Aluminium er dessuten 100 % resirkulerbart materiale.
• Alle modeller er utstyrt med påsveisede steglister som reduserer friksjon, styrer vannet unna og forbedrer manøvreringsegenskapene. Steglistene spiller en viktig rolle når båten løftes opp på vannoverflaten, dvs. til planing. Under kjøring krenger båten mindre og holder seg også tørrere enn båter uten steglister. Steglistene bidrar til at båten planer raskere og bruker følgelig mindre drivstoff.
• Bunnens optimale V-form skjærer effektivt gjennom sjøen og sørger for at båten er stødig å manøvrere under utfordrende forhold i Nord-Europa.
• Skrogets tverrgående spant optimerer belastningen, slik at trykket blir jevnt fordelt. Det sterke og stødige skroget skaper en slitesterk ramme rundt det praktfulle interiøret av glassfiberarmert plast. Slik skaper formgivningen både estetikk og brukskomfort.
• Sideskottene som er fylt med vanntett polyuretan, fungerer som skrogpontonger. De bidrar også til å gjøre skroget svært stivt og demper dessuten effektivt skrogstøy.